Vzdělávání
Znalosti a dovednosti v oblasti udržitelnosti
Vybavujeme studenty našich akreditovaných studijních programů, tj. budoucí leadery českého byznysu a veřejné správy, aktuálními znalostmi, dovednostmi a kompetencemi pro vedení, realizaci a komunikaci zelené a digitální transformace a jejich sociálními souvislostmi s důrazem na ekonomické a dlouhodobé souvislosti.
Efektivní začlenění tématu udržitelnosti do výuky a pedagogiky vnímáme v několika rozměrech:
- Učení se o udržitelnosti znamená, že vyučované předměty pokrývají témata s vazbou na principy udržitelného rozvoje, se zvláštním zřetelem k oblasti zelené a digitální transformace na úrovni znalostí.
- Učení se pro udržitelnost pak vidíme tam, kde výuka umožňuje osvojení dovedností spojených s udržitelností a vyzývá studenty k realizaci praktických aktivit, které mají pozitivní dopad na udržitelnost (na VŠE, ve firmě nebo v životě studentů).
- Rozvíjení udržitelného nastavení mysli (sustainability mindset) je pak dalším pákovým bodem, který si všímá osobních i kolektivních myšlenkových vzorců a postojů.
V kombinaci výše jmenovaných postupů vidíme příležitost k vytvoření specializovaných programů a kurzů na téma udržitelnosti, integraci tématu do již existujících studijních programů, ale také dopad na celou studentskou populaci VŠE skrze mimoškolní aktivity a propojování studentů s přednášejícími z řad relevantních odborníků.
V přístupu k udržitelnému mindsetu se inspirujeme koncepty Inner Development Goals a Sustainability Mindset Principles Isabele Rimanoczy. Pro rozvoj prakticky zaměřené výuky budeme čerpat v metodice tzv. Living Labs, které jsou právě v kontextu vysokého školství dobře prověřené. European Network of Living Labs je definuje takto: Living Labs are real-life test and experimentation environments that foster co-creation and open innovation among the main actors of the Quadruple Helix Model, namely: citizens, government, industry, academia. Jako takové budeme v souladu se strategickým záměrem VŠE podporovat také rozvoj profesně orientovaných studijních programů v této oblasti.
Nabízet specializované studijní programy a předměty zaměřené na udržitelnost
Opatření
- Nabízet specializované studijní programy přímo zaměřené na udržitelnost a stanovit u nich kvantitativní i kvalitativní ukazatele pro období do roku 2030.
- Nabízet specializované studijní předměty a specializace přímo zaměřené na udržitelnost a stanovit u nich kvantitativní i kvalitativní ukazatele do roku 2030.
- Vytvořit analytický nástroj pro zjištění kurzů, které se plně či částečně věnují udržitelnosti, a pro mapování udržitelného mindsetu, podporovat jejich rozvoj i počet studentů, kteří je absolvují.
- Vytvářet příležitosti pro zapojení studentů do řešení reálných výzev udržitelnosti na úrovni organizace (univerzity, firmy, NNO), domácnosti, komunity, obce, kraje i státu.
- Rozvíjet spolupráci s praxí – během běžné výuky i zavedených inovačních týdnů nabízet pravidelně univerzitní komunitě (včetně alumni) přednášky a workshopy s odborníky z praxe v tématu udržitelnosti.
- Vytvořit elektronickou sadu 25 případových studií reflektujících udržitelnost z praxe firem, veřejného či neziskového sektoru.
Budovat sustainability mindset u všech členů akademické obce VŠE
Opatření
- Podpořit rozvoj udržitelného mindsetu u všech studentů a zaměstnanců VŠE skrze vytvořenou nabídku 30 volitelných modulů v LMS.
- Pilotně posílit udržitelný mindset u vybrané skupiny 30 pedagogů a 30 studentů pomocí workshopů.
Integrovat udržitelnost do měření výstupů z učení (AOL)
Opatření
- Vytvořit vhodný dotazníkový nástroj, který měří posun studentů v kompetencích v oblasti udržitelnosti a usnadnit tak měření AOL v oblasti Ethics and Sustainability.
Důvěryhodnost a leadership
VŠE je vyhledávanou institucí pro téma udržitelnosti jak mezi uchazeči o studium akreditovaných studijních programů, tak zájemců o exekutivní vzdělávání. Pedagogové na VŠE mají k dispozici obsahovou i metodickou podporu. Udržitelnost je součástí etosu univerzity a VŠE jde sama svým studentům příkladem.
Podporovat znalosti a kompetence pedagogů VŠE v oblasti udržitelnosti
Opatření
- Do stávající interní komunikace začlenit informování pedagogů o kvalitních nabídkách vzdělávání v udržitelnosti (interně i externě).
- Pilotně ověřit model „ceny udržitelnosti“ pro pedagogy za leadership a přínos v oblasti udržitelnosti na VŠE. Ověřit přínos v rovině PR dobré praxe.
- V rámci talent managementu vytvořit spolupracující skupinu pedagogů – interních expertů na udržitelnost – a umožnit sdílení zkušeností a společné vzdělávání např. s externími odborníky.
- Udržitelnost ukotvit jako součást firemní kultury VŠE: vytvořit a pilotovat vzdělávací modul povinný pro všechny zaměstnance VŠE.
- Revidovat stávající standard pedagoga a doplnit kritéria z oblasti udržitelnosti, aby reflektovala např. dlouhé období, evidence-based přístup, projektové učení na reálných případech, místně zakotvené, inkluzivní, participativní apod.
- Vytvořit digitální metodickou podporu a sdílenou e-knihovnu zdrojů relevantních v oblasti udržitelnosti, poskytovat individuální konzultace pro pedagogy pro posílení udržitelnosti ve výuce a výzkumu (mentoring/koučování).
Přilákat na VŠE zájemce o exekutivní vzdělávání v oblasti udržitelnosti
Opatření
- Vytvořit nové programy exekutivního vzdělávání (CŽV) v oblasti udržitelnosti a využít je pro propagaci aktivit VŠE v oblasti udržitelnosti.
- Uzavřít nová strategická partnerství s firmami, veřejným sektorem a neziskovými organizacemi s cílem rozvoje exekutivního vzdělávání a konferencí na půdě VŠE.
Zvýšit informování o udržitelnosti v komunikaci VŠE pro širokou veřejnost
Opatření
- Rozvíjet spolkovou a dobrovolnickou činnost v rámci VŠE: pilotovat model dobrovolnického dne smysluplně navázaného na výuku.
- Navrhnout způsoby aktivizace univerzitní komunity v mimoškolních aktivitách na kampusu zaměřených na udržitelnost, např. v kampaních evropského charakteru typu Evropský týden pro udržitelný rozvoj a v mezinárodních programech typu EcoCampus.
3 nové magisterské studijní programy

Udržitelná transformace a evropská konkurenceschopnost
Profesně orientovaný program, který nabízí řadu jedinečných prvků, jako jsou:
- Kombinace znalostí zaměřených na politiky EU s důrazem na udržitelnou transformaci
- Zapojení zkušených odborníků z privátního i veřejného sektoru do výuky
- Moderní výukové metody zavedené v unikátních kurzech vyučovaných zejména v angličtině

Management udržitelnosti
Multidisciplinární profesní program Management udržitelnosti spojuje ekologické, ekonomické a sociální aspekty udržitelnosti a připravuje studenty na řešení komplexních problémů pomocí inovativních přístupů.

Master in Sustainability Management
Program je součástí CFA Institute’s Certificate in ESG Investing Recognition Program. Zahrnuje klíčová témata z tohoto certifikátu, který poskytuje jak praktické dovednosti, tak technické znalosti v oblasti ESG investování.