Zdraví, well-being a rovné příležitosti
Well-being v sobě zahrnuje celkovou kvalitu života každého z nás, pokrývá tedy fyzické a duševní zdraví, sociální a subjektivní pohodu, kultivaci prostředí na univerzitě a také ekonomickou a materiální stabilitu. Do problematiky well-beingu patří i rovné příležitosti a diverzita na VŠE jako moderním a prestižním zaměstnavateli.
Mnoho aspektů podpory well-beingu je na VŠE již řešeno. Tato skutečnost je potvrzena mj. podrobnými informacemi o aktivitách v této oblasti, které jsou uvedeny ve výroční zprávě VŠE za rok 2023, existencí Akademického centra VŠE, které provozuje Akademickou psychologickou poradnu, Centra tělesné výchovy a sportu a aktuálně i nedávným vznikem co-workingových prostor. Fyzické zdraví VŠE podporuje prostřednictvím povinných kurzů pro studenty, mimo semestrálních kurzů a také provozem tělocvičny v jedné ze svých budov.
VŠE zformulovala Plán rovných příležitostí na roky 2023–2027, který oblast nediskriminace, férového pracovního prostředí a oblast rovných příležitostí pokrývá. Zároveň byla představena celková HR strategie zahrnující koncepci talent managementu, kariérních cest, systému mateřské a rodičovské dovolené či kodifikace flexibility práce.
Problematika zdraví, well-beingu a rovných příležitostí se vztahuje zejména k SDG 1 Konec chudoby, 4 Kvalitní vzdělávání, 8 Důstojná práce a ekonomický růst, 10 Méně nerovností, 11 Udržitelná města a obce a 16 Mír, spravedlnost a silné instituce.
Začlenění oblasti well-beingu do hodnot VŠE
Opatření
- Zlepšení informování o aktivitách v oblasti well-beingu a sociálního bezpečí.
- Důkladné zmapování oblasti well-beingu pomocí dotazníkového šetření a následného pravidelného monitoringu spokojenosti členů akademické obce s oblastí well-beingu.
- Vytvoření centralizovaného místa, kde budou koncentrovány odkazy na existující iniciativy, popř. zviditelnění tohoto tématu na intranetu tak, aby uživatelé nemuseli k jeho nalezení procházet celou řadou kroků. Na dané stránce bude uživatelům nabídnut snadný postup, jak se k aktivitám a možnostem v oblasti well-beingu vyjadřovat, a jak případně navrhovat aktivity nové. Viz také kapitola Správa a management.
- Podpora a rozšiřování aktivit Akademického centra a Centra tělesné výchovy a sportu. Podporovat rozvoj Akademické psychologické poradny tak, aby do roku 2026 splňovala všechny Standardy vysokoškolského poradenství.
- Podpora rozvoje Centra pro studenty se specifickými potřebami rozšířením jeho fyzického a personálního zázemí.
- Posilovat postavení Etického kodexu a Etické komise VŠE.
- Plně integrovat systém ochrany oznamovatelů (whistleblowerů) do procesů školy.
- Pokračovat v pořádání Dne duševního zdraví, který se pilotně uskutečnil na VŠE v roce 2023, a přizpůsobovat jeho formát potřebám studentů i pracovníků.
Podpora fyzického i duševního zdraví studentů i pracovníků
Opatření
- Zvýšení nabídky kurzů v oblasti fyzického i duševního well-beingu.
- Zajištění, aby školení v dané oblasti byla konána jak v ranních hodinách, tak v odpoledních hodinách a aby se nepřekrývala. O školeních bude informováno s dostatečným předstihem a budou zveřejněny podrobné informace o věcné náplni školení.
- Téma duševní rovnováhy, work-life balance a duševní hygieny je součástí výuky i dalších aktivit, které se konají v kampusu.
- Rozšiřovat možnosti mentoringu a koučinku pro studenty a pracovníky.
- Podporovat získávání znalostí a dovedností v oblasti duševní rovnováhy, work-life balance a duševní hygieny v akreditovaných studijních programech.
- Rozvíjet talent management se studenty i pracovníky a v jeho rámci se více zaměřovat na jejich individuální potřeby.
- Pokračovat v podpoře sportu studentů i pracovníků a vytváření podmínek pro duální kariéru vrcholových sportovců mezi studenty.
- Integrovat sport do výuky dovedností v oblasti leadershipu.
- Podporovat prevenci v oblasti negativních jevů na pracovišti a sociálního bezpečí pomocí kurzů v LMS Moodle i osobních workshopů.
- Pokračovat v rozvoji interní komunikace na VŠE.
- Posilovat integraci genderových témat do obsahu výzkumu a výuky.
- Plně implementovat e-learningový kurz „Akademická etika“, který je výstupem CRP projektu „Prevence neetického jednání na akademické půdě a podpora kompetencí v péči o oběti“.
- Pokračovat v projektech sociálního bezpečí.
- Zvyšovat povědomí o této problematice pomocí interní komunikace.
- Spolupracovat s ostatními vysokými školami v České republice na tématech sociálního bezpečí.
Zlepšování studijních a pracovních podmínek a kultivace prostředí na univerzitě
Opatření
- Kultivace veřejného prostoru v kampusu dobudováním infrastruktury a míst určených pro setkávání a vzájemnou diskusi.
- Dovybavení co-workingových prostor tak, aby nabízely širší spektrum socializačních aktivit (deskové hry apod.).
- Zvýšení kvality vnitřního prostředí např. doplněním zeleně.
- Využít prostředky z operačních programů ke zlepšení fyzické infrastruktury VŠE (např. oprava Vencovského auly a další).
Důstojné, spravedlivé a transparentní odměňování, hodnocení a nábor pracovníků, VŠE HR Award
Opatření
- Přijmout strategii řízení lidských zdrojů VŠE a na jejím základě implementovat nutné změny pro naplnění systému HR Award do roku 2026.
- Implementovat Plán rovných příležitostí na roky 2023–2027 a provést další audit rovných příležitostí v roce 2027.
- Vypracovat a uvést v život Kariérní řád VŠE, umožňující různé kariérní cesty a zvyšující důraz na vzdělávání pracovníků a pravidelné hodnocení a zpětnou vazbu.
- Modernizovat systém personálního řízení na VŠE a posílit důraz na řízení a podporu kariéry.
- Provést úpravy personálního systému s cílem rozvoje datové analytiky a řízení flexibilních forem práce.
- Aplikovat systém práce s pracovníky na mateřské a rodičovské dovolené a aktivní podpory návratů do zaměstnání.
- Dokončit překlady základních vnitřních předpisů a norem do anglického jazyka s cílem naprosté eliminace problémů s porozuměním u cizojazyčných pracujících i studujících.
VŠE si klade za cíl obdobným způsobem shrnovat dosažený pokrok v návaznosti na stanovené cíle Plánu rovných příležitostí ve výročních zprávách i v dalších letech.